štvrtok 5. apríla 2012

AGGLSSPITZE 3196m.n.m.

Na tento kopček som sa tešil celú zimu, kedže chodím na hory vätšinou sám, tak je takáto túra pre mňa relatívne najbezpečnejšia práve na jar, keď východne a južne orientované výstupové cesty už sú vďaka slnku dostatočne kompaktné a tým pádom nie je vysoký lavínový stupeň.

Agglsspitze sa nachádza v Stubaiských Alpách tesne pri hranici Južného(Taliansko) a východného Tirolska(Rakúsko). Sú dve možnosti ako sa na tento vrchol dostať, tá prvá podľa mňa nebezpečnejšia je cez  severnú stenu z údolia Ridnau a tá druhá je z juhu cez ľadovec Feuersteine z údolia Pflersch.
Vyštartoval som s lampou na hlave už asi o piatej ráno, lebo táto vysokohorská zimná túra s alpinistyckým charakterom predstavuje tisícosemsto výškových metrov, čo nie je málo a je potrbné rátať s piatimi až šiestimi hodinami neustáleho pochodu do vrchov a  keď že na jar nám slniečko už pekne hreje je dobré, zlyžovať ešte pred obedom aby sneh nebol  ako mokrá kaša.

El Diablo som nechal na parkovisku Stein a po ceste som sa vybral na koniec údolia ku salašu z názvom Ochsenalm. Od tejto chaty sa treba držať stále v ľavo až ku úzkemu žľabu(na fotke hore), cez ktorý v prípade, že je v ňom sneh sa dostaneme na úroveň vyschnutého jazera, v ktorom pred niekoľkými rokmi ústil ľadovec a keď v ňom sneh nie je tak sa to musí obísť z ľava, čo bol aj môj prípad   a práve cez to vyschnuté jazierko prejsť nad spomínaný  žlab.

Z tadiaľ pokračuje už trošké širší žľab ďalej na vrch(viď foto hore). Po zdolaní týchto dvoch úžin sa nám otvára nádherná scenéria trojtisícoviek. Takže dosť otvoreným priestranstvom pokračujem ďalej a slniečko už dáva o sebe vedieť a ja zhadzujem nadbitočné vrstvy oblečenia.
Pohľad späť do údolia Pflersch a na ľavo sa tíči jeho kráľ Tribulaun, ktorý nie je až taký vyskoký ako vrchy v oblasti, kde práve smerujem, ale jeho obtiažnosti sa tam žiadny kopček nevyrovná.

Strmé okolie, ktorím prechádzam sa značne zmierňuje a to mi naznačuje, že sa dostávam na ľadovec. Prechod týmto ľadovcom nebol až tak fizycky náročný, ale jeho dĺžka bolo pre mňa v tom momente nekonečná. Človek ide a ide a stále je na ňom, nemá konca a keď že je v obiatí vrcholov, tak pripomína obrovskú panvicu, do ktorej praži z vrchu ostré slnko a zároveň sa odráža od snehu zase späť no proste také mega vega veľké turbo solárium.
Po nekonečnom stúpaní sa mi už začina rysovať pred očami môj cieľ a tak sa držiac stále vpravo blížim do sedla medzi Západným Feuerstein-om a Aggls špicom.

Na vrchu sedla medzi týmito dvomi vrcholmi, odkladám lyže a ďalej pokračujem pešo len s cepínom v ruke. Keby som išiel o týždeň neskôr asi by som potreboval už aj mačky. Je možne ísť na lyžiach ešte ďalej cez strmú stenu až ku začiatku úzkeho chrbta, kde ale už je nutné vypnúť lyže a ďalej pokračovať po zvetranom chrbáte po svojich. Tu sa nám naskytuje aj pohľad na potencionálnu variantu výstupu na Západný Feuerstein.(foto hore)
Na chrbáte si treba naozaj dávať pozor na každý jeden krok a hlavne v tej poslednej časti, kde to je ozaj veľmi úzke a zvetrané a ešte  k tomu aj pokryté snehom. Niektorí ľudia jednoducho nepokračujú ďalej na koniec a zostávajú na mieste skade je robená fotografia hore.

Ako vždy u mňa vyhrala túžba po dosiahnutí kríža na hlavnom vrchole pred strachom a tak posilnený adrenalínom som sa opatrne vybral naprieč tohto hrebeňa.
Na fotke hore je ľadovec v plnej kráse, cez toto nekonečné more snehu sa treba prebojovať a odmena v podobe panoramatického výhľadu je zaručená. Vo vyšších nadmorských výškach je potrebné mať skúsenosti s prechodom ľadovca, ale tento bol celkom bezpečný a relatívne dobre pokrytý snehom, takže nebolo vydieť žiadne špalty a trhliny v lade, v ktorých často končia nadšenci vysokohorskej turistky, ktorý to jednoducho podcenia.

Takto vyzerá ľadovec v lete, kde je možné vidieť všetky tie diery a trhliny, ktoré sú tak obávané pri prechode. Je to fotené zo Schneespitze, takže tie malé dierky tam dole sú schopné pohltiť dospelého človeka ako nič a to sme len v nadmorskej výške okolo tritisíc.

Zjazd dole je po tej iste trase ako výstup, samozrejme, že kto túto oblasť pozná, nájde si komíny, žľaby a iné alternatívy pri zjazde dole, ktorími si to troška viacej spestrí. Ale ja som sa držal normálky a zjazd dole v tomto ročnom obdobý pri tak krásnom počasí, je skôr boj o prežitie ako lyžovanie. Ale to je normálne v jarných časoch je dôležitejší výšlap v peknom počasí ako zjazd dole, kým na začiatku zimy keď je na horách ešte množstvo prašanu je to viacej o peknom lyžovaní v panenskom snehu.

sobota 17. marca 2012

MÖLLTALLER GLETSCHER

A máme tu ďalší rakúsky ľadovec, na ktorom bolo vybudované lyžiarské stredisko. Presnejšie sa nachádza v Korutánsku a patrí so strediskom Ankogel medzi najvyššie položené v tejto oblasti a práve kvôli tomu ponúka už na konci septembra lyžovačku na čerstvom snehu.
Panoramatický výhľad na Vysoké Taury je jedinečný a môžme tu napočítať okolo tridsať trojtisícoviek. Stredisko disponuje približne sedemdesiat kilometrami zjazdoviek rôznej obtiažnosti, snow parkom a crossovou dráhou.
Autom sme sa vyviezli až na koniec údolia, kde sme zaparkovali El diablo a vystúpime von a pred nami bola len kolmá skala. Hľadáme lanovku, ktorá by nás vyviezla na ľadovec, ale nič nevidíme, len nejakú betónovú stavbu s názvom strediska. Vojdem dnu a tam sa nám už vyjasnilo. Na svahy sa dostaneme len ľadovcovým expresom ako ho tam miestny nazývajú. Je to vlastne taká zubačka v tunely, ktorý bol prerazený cez tú kolmú skalu, ktorú sme videli s parkoviska.
Keď sme vystúpili z expresu už to bolo o niečom inšom ako tam dole a aj teplota výrazne poklesla. Ale ešte stále to nebolo ono a tak sme nasadli na lanovku, ktorá nás vyviezla až na Schareck 3122m a stadiaľ už sa bolo na čo pozerať. Bolo vidieť aj susedné stredisko Ankogel.

Stredisko nie je veľké a na medzi stanici sa nachádzala jediná reštaurácia v stredisku a bola zároveň aj východiskovým bodom na všetky zjazdovky a smeri.
  V takýchto otvorených strediskách je samozrejmosťou aj nejaké to miestečko pre freeriderov a v takej nadmorskej výške je garancia kvalitného snehu aj za pekného jarného počasia. Nebolo tomu inak ani počas našej návštevi a dalo sa krásne zajazdiť na dobrom podklade, nebol sneh hlboký, ale nejakých pár čísel čerstvého snehu tam bolo, určite lepšie ako vyleštená zjazdovka.
Lyžovačka nám teda vyšla, krásne počasie, dobrý sneh a dokonca aj málo ľudí. No proste hodnotím to veľmi pozitívne a určite sa tu raz vrátim.

pondelok 5. marca 2012

HINTERE DAUNKOPF 3225m.n.m.

Hintere Daunkopf je jeden z viacerích trojtisícoviek, ktoré obklopujú Stubajský ľadovec v Rakúsku. Vyrazil som z Talianska po starej ceste smerom do Innsbrucku, mohol som ísť aj po dialnici, ale to by som musel zaplatiť míto na jednom z najväčších mostou v Európe a to tím úžerníkom, ktorím sa investícia už dávno vrátila, veru nemám chuť vykešovať. Odbáčam na Neustif a hor sa cez dlhé údolie Stubai až na jeho koniec.
Keď so vyrážal z Talianska, bolo tam ešte zamračené počasie, lebo dva dni snežilo a ráno boli ešte také malé dozvuky, ale cestou cez údolie sa to začalo trhať a rysoval sa nádherný slnečný deň s novým snehom, no čo viac by som mohol ešte chcieť.
Parkujem môjho šípa na obrovskom parkovisku pre lyžiarské stredisko Stubaier Gletscher a vyrážam jednou z dvoch lanoviek, ktoré vedú na ľadovec a síce tou pravou, ktorá vedie presnejšie na gamsgarten 2600m.n.m.
Normálne štartujem z Mittelstation 2300m.n.m., ale keď že máme nový sneh bolo by príliš náročné v tak hlbokom snehu si raziť cestu až na vrchol, takže miesto 1000 výškových metrov to skrešem na 700m a štartujem zo spomínanej Gamsgarten 2600m.n.m. Robím posledné úpravy a vydávam sa na cestu. Lavínové nebezpečnstvo pre nový sneh vyskočilo na trojku a ja keď pozerám na to otvorené údolie, do ktorého sa vyberám, začínam mať troška obavy. Kúsok som postupoval po zjazdovke strediska, ale už sa konečne dostávam na začiatok jedného z ramien údolia, ktorým budem postupovať ďalej. Zisťujem, že ešte nikto predo mňov nešiel a tak si ryjem vlastnú cestu novým, mäkkým, hlbokým, bielim,panenským......no už dosť lebo sa........snehom.
Čím hlbšie sa dostávam, tím to začína byť nebezpečnejšie ako sa to zdola zdalo a stále sa obraciam a pozerám späť, či  náhodou niekto za mňou nejde, čo by ma teda potešilo, lebo v prípade lavíny by aspoň on dohľadal moju mŕtvolu (:-D Strach respektíve rešpekt z prírody je potláčaný adrealínom a túžbou dosiahnuť vrchol a potom sa ako prvý podpísať zjazdom dolu v panenskom snehu. Po hodinke dávam pauzu a kochám sa výhľadom na okolité trojky, milujem trojky, ktoré by som raz tiež chcel pokoriť.
Šetrne prechádzam strmou úžinou, snažím sa ísť čo najviac po kraji aby som mal pri zjazde čo najviac neporušeného snehu a dostávam sa po pravej strane od zadu ku vrcholu Daunkopf-u. Hore sú už podmienky iné, cez sedlo fúka silný vietor a úbočie vrcholu je vyfúkané a zľadovatelé. Mašky a cepín by mi veľmi bodli, ale keď je niekto debil a nechá si výstroj  doma v skrini, "kde ich bude určite potrebovať" tak tomu niet už pomoci a musí ísť na vrchol len tak v lyžiarkách a s palicami.
Na vrchole je somozrejme podľa očakávania nádherné počasie vychutnávam si asi päťdesiat kilometrový "vetrík" na mojej spotenej hlave a kochám sa panorámou a pohľadom dole, keď tu zrazu, čo nevidím, snažím sa ukľudniť, fu fu fu, dýcham, pretriem si oči a kuknem sa ešte raz dole do úžiny, kade som sa predieral hlbokým snehom po jej kraji aby som to tam nesprznil ako tí dvaja ďaľší turisti čo idú asi hodinu za mňov STREDOM úžiny (:-DDD
Veľmi opatrne schádzam dole z vrcholu a robím posledné úpravy pred zjazdom dole, dúfajúc, že ti dvaja čo zneúctili môj nový sneh, budú ešte stále na ceste hore, aby som to mohol zjazdiť prvý. A tak aj bolo, pustil som sa dole a bol to nepopisatľný zážitok, nemyslel som si, že môžem mať pekné počasie a vynikajúci snech zároveň, ale vo vyšších nadmorských výškach je to tak.

Zjazd bol vynikajúci, ale musím povedať, že mi treba popracovať na mojej kondičke, lebo som si nebol celkom stopercentne istý všetkými mojimi manévrami, po tak relativne náročnom výstupe, cítil som stehná, čo vysvetľuje, že som občas strácal rovnováhu, ale aj napriek tomu, radím túto túru medzi top výlety, vlastne sa mi prvý krát pošťastilo, prvému podpísať nový sneh na danej trase. Asi preto, že je mimo hlavnej sezóny a bolo to  v strede týždňa, keď nie je veľa skialpinistov na cestách.

sobota 3. marca 2012

SAXENLE 2191m.n.m.

Ráno bolo zlé ako skoro každé ráno, keď musím na túru skoro vstávať, aby sa mi sneh ešte úplne neroztopil a aby som mohol v pohodke zlyžovať zase naspäť do bezpečia. Budík zvoní o štvrť na sedem,  rozlepím oči a hneď utekám k oknu a ako pozerám tak pozerám...len tma, ale zato počujem silný vietor. Po optickom a akustickom teste, začína môj procesor naplno analizovať zistené skutočnosti a kombinovať a zlučovať ich so včerajšími informáciami s médií a aj moja kondícia sa zapojila do tohto procesu a po včerajšej túre na Daunkopf 3225m.n.m.  neni celkom fit. Tento proces čo som opísal trval niekoľko minút a došiel k záveru, že dnes si dáme niečo ľahšie.
Saxenle 2191m.n.m. je tá správna voľba na tento deň, je troška ďalej od hraníc, cez ktoré má tiahnuť veľká oblačnosť(teda podľa predpovedi počasia) zo snežením a tak sa tomu teda vyhýbam a v peknom počasí sa vyberám na pochod. Tento kopček sa nachádza v údolí Ratschings hneď vedľa lyžiarského strediska a je to vlastne mladší a menší brat Saxner-u.
Východiskovým bodom je parkovisko v lyžiarskom stredisku. Pripravený zamkýnam El Diablo a obúvam lyže pri značke ZAKAZ SKIALPINIZMU. Keďže vyrážam už skoro ráno a prevádzka strediska ešte neni otvorená, tak značku ignorujem a vydávam sa na cestu po hlavnej zjazdovke úplne v pravo smerom k môjmu cieľu. Keď začínajú jazdiť prvý lyžiari, schádzam zo zjazdovky a vchádzam  do riedkeho lesa a už sú Taliankovia, skôr teda ja mimo nebezpečenstva.
Po krátkom úseku cez presvetlený lesík sa mi začína otvárať krajinka a malí Saxner, ako ho teda domáci volajú, mám už na dohľad. Keďže som naň ešte nikdy nešiel a predvčerom  napadol nový sneh, tak ešte neboli žiadne stopy po predchádzajúcich spolubojovníkoch, ktoré by ma ako zvyčajne viedli na vrchol, musel som si ryť v mierne hlbokom snehu stopu sám. Neviem či som zvolil najoptimálnejšiu stopu výstupu, ale veď to je vlastne jedno, hlavné je, že som sa pobavil.
Cesta na vrchol nebola až taká jednoduchá ako to zo spodu vyzeralo, kvôli úzkemu a strmému chrbátu som musel ísť cik cak a miestami sa aj vyzuť a ísť pešo. Striedal sa hlboký sneh s vyfúkanými časťami, ale  aj napriek tomu som to teda nejako zvládol a kochal sa výhľadom spod kríža  na celé údolie. Na fotke hore vidno vzadu ten spomínaný pás oblačnosti, ktorý sa popri hraniciach valil na juh, kde teda aj snežilo, ale tu bolo pekné počasie.
Pohľad na západ nám vykresľuje vrcholy, ktoré sú už v tomto blogu spomínané a zdolané. Túru hodnotím ako menej náročnú až na ten posledný strmý a úzky výstup k vrcholu. Výstup mi trval okolo dvoch a pol hodín a prevíšenie bolo cca 900 výškových metrov.

štvrtok 1. marca 2012

RATSCHINGS

Lyžiarské stredisko Ratschings leží na severe Južného Tirolska v údolí Ratschingstal. V blízkom okolí patrí medzi najmodernejšie a najväčšie strediská, disponuje ôsmimy lanovkami.
Zjazdovky sú vždy upravené ako zrkadlo a sú dostatočne široké aj na carvingové jazdenie. Stredisko je dostatočne veľké, ale fanúškovia čiernych zjazdoviek budú sklamaný lebo sa tu nenachádzajú a ani modré dráhy tu začiatočníci nenájdu. Všetky sú tu klasifikované ako stredne ťažké, ale niektoré by teda zišli aj slabší lyžiari.
Za pekného počasia je nádherný výhľad na celé údolie, nielen že je tu možnosť lyžovania, ale aj bežkovania a vybudovali tu aj sánkársku dráhu, na ktorej si prídu na svoje hlavne rodiny s deťmi.
V chatách na svahoch, vždy nájdete miestne špeciality ako pečené koleno alebo rebierko s kyslou kapustou, grilované kurence a iné miestne lakotinky a pamlsky a k tomu samozrejme nesmie chýbať kalorické kvasinkové pivčisko.
Ako som už niekde spomínal, dôležité je aby bolo stredisko prehľadné čo nie je vždy možné a toto stredisko je tiež ten prípad, ale napriek tomu sa tam dá dobre zalyžovať, len treba občas pribrzdiť a skontrolovať dráhu za kopčekami  a keď napadne nový sneh tak aj mimo zjazdovku sa môže vybehnúť a troška si to tam užiť.
Fotka hore, ukazuje plochosť a členitosť terénu, čo teda vysvetľuje tú neprehľadnosť zjazdoviek, človek by nemal jazdiť ako diviak po strediskách a už vôbec nie na tomto (:-). Lanovky ťahajú asi do výšky 2100m a sú v prevádzke skoro ako všade od deviatej hodiny do pol piatej a hlavný vlek do údolia do piatej.
Pohľad na stredisko z vrchu Saxenle 2191m.n.m. za pekného počasia je nádherný. Toto stredisko vďaka svojej nenáročnosti a rozlohe je veľmi obľúbené v časti Wipptal v Južnom Tirolsku. Tešia sa tu hlavne Taliankovia, ktorí si myslia, že sa vedia super lyžovať, keď sa miestami musia dokonca na svahu aj posúvať aby vôbec došli dole (:-D

štvrtok 23. februára 2012

KLEINE KREUZSPITZE 2518m.n.m

Na Kleine Kreuzspitze som chcel ísť už pred niekoľkými týždňami a dokonca som sa tam vtedy aj vybral, ale stala sa mi prekérna situácia a  zle som odbočil a dostal som sa k väčšiemu bratovi Hohe Kreuzspitze. No nebola to až tak prekérna situácia, keď som už na ňom stál, veď ma o dvesto metrov viac a tým pádom bol aj krajší výhľad. Ale nechcel som o ňom hovoriť, tak prejdem ku Malému Kreuzspitze.
Tento vrchol sa nachádza v Stubaierských Alpách  a východiskový bod je na konci údolia Ratschings v časti Flading. Tu sa nachádza veľké parkovisko, na ktorom nechávame auto a cez potok a potom cez riedky les sa dostávame na lúky, ktoré sú posiate rôznymi veľkými a malými kameňmi, medzi ktorími si freerideri prídu na svoje. My sme zvolili výstup práve pomedzi ne, aby sme si to tam omrkli a pri zjazde dole neboli niečim nemilo prekvapený. Tento výstup je oveľa strmší ako normálna klasická cesta, ktorá vedie po ľavej strane.
Po tomto náročnejšom výstupe sa dostávame ku chate Klammalm, ktorá sa nachádza na rovinatom teréne a práve po ňom pokračujeme ďalej a pri hrádzi miestnej nádrže sa cesta rozdvojuje a to som si ja minule nevšimol. Doprava cez hrádzu vedie cesta na Hohe Kreuzspitze a tak mi sa vyberáme do ľava k nášmu cieľu.
Počasie bolo ozaj nádherné a ani sneh nebol skoro ráno na zahodenie a práve preto sme sa  vybrali na cesty už o pol siedmej aby sme pri zjazde vplyvom slnka nemali mäkký a ťažký sneh.
Výstup patrí medzi menej náročnejšie túry a asi aj kvôli tomu sme si to tento deň zvolili, lebo sme museli večer ešte pracovať. Výškový rozdiel je cca 1000m a túra nám trvala približne tri hodinky, ale naozaj bez stresov a ponáhľania sa .
Od chaty cesta viedla prevažne po rovinatom a mierne strmom teréne. Po nejakej pol hodinke sa dostávame na jeden z hrebeňov, s ktorého sa nám už naskytuje výhľad na náš kopček. Tu na vrchu sa to už pekne otvára a z hrebeňa sa musíme spustiť na dol do širokej a tiahlej kotliny, ktorou sa dostávame pod vrchol.
Slnko pieklo a mi zhadzujeme všetko čo máme naviše a už sa tešíme na vrchol, ktorý nás stále sprevádza pri prechode kotlinou. Po stranách tejto kotlinky pozorujeme popadané lavíny a číhame po stranách aby jedna neprekvapila aj nás.
 V sedle pod vrcholom robíme krátku pauzu a ďalej pokračujeme bez lyži, ale dá sa ísť ďalej aj s nimi a pokoriť vrchol zjazdom dole, ale je to dosť strmé a vyfúkane, takže príjemnejšie je to bez nich.
 Na vrchole bolo krásne bezveterné počasie, čo sme si aj patrične vychutnali. Výhľad bol na všetky strany a mali sme na dlani aj jedno z najväčších miest južného Tirolska, Merano., ktoré je vzdialené od mojej dediny kde pôsobím okolo120km.
Na zjazd dole sme sa všetci tešili ako malí chlapci a pozorne sme cestou hore všetko plánovali a premeriavali, ale realita bola iná. Naše skoky, príležitostné komíny  a zasnežené kamene sme určite všetky nenašli cestou dole, ale aj napriek tomu sme si to fajne užili. Vo vyšších nadmorských výškach bol sneh hlboký a ľahký , trošku nižšie to už vyžadovalo troška väčší cit lebo sa prašan striedal s tvrdým podkladom hlavne na miestach kde sa striedali slnečné stráne s odvrátenými časťami úbočia. No a dole to už bolo len o prežití a dostaveniu sa k autu. Sneh bol ťažký, mokrý a v lese, cez ktorý sme to ku konci rezli trčali kamene a korene stromov, ale aj to k tomu patrí.
Na záver by som to všetko zhrnul tak, že táto túra patrí k ľahším výstupom s nádhernou scenériou, striedajúcou strmé úseky s rovinatým terénom. Je to pekne všetko otvorené a zjazd je vhodný aj pre začínajúcich freeriderov.