sobota 11. októbra 2014

ĎURKOVÁ ÚTULŇA 1623 m.n.m.

Útulňa Ďurková 1623 m.n.m. si hovie na južnom úbočí  hrebeňa Nízkych Tatier, medzi Zámotskou hoľou 1612 m.n.m.  a  najmasívnejším vrcholom NT-Chabencom 1955 m.n.m. pod vrchom Ďurková 1750 m.n.m. leží v tejto oblasti na strategickom mieste a preto je celkom známa a má už čo-to za sebou a tak teda ako by to bolo, keby som sa tam nešiel pozrieť aj ja.
Je viacero možnosti ako dosiahnuť túto skromnú útulňu. Jedna z nich je cez Jasenianské údolie a aby som sa tam dostal, musel som prejsť cez dedinku Jasenie a za ňou bočím vľavo k prameňu kyslá a pri ňom krútim volantom doprava ku chate Bauková.
Nasledovný postup je striedaním strmých úsekov a pochodom po lesnej zvážnici. Od Baukovej je to ľahký štart po asfaltke až kým sa nevojde do lesa a stále sa pokračuje po modrej značke, ale v tejto hore sa troška pritvrdzuje a môžem povedať , že je to asi najnáročnejší kúsok tohto výletu, Túto strminu nechávam za sebou,tečie so mňa ako z kohútika a ďalej zasa troška pohody po zvážnici, ale nie na dlho. Znova do lesa , ktorý ma zavedie až ku dôležitej križovatke, zvanej Struhárske sedlo. Zo sedla nasleduje ďalšia strmšia pasáž a ihličnatý les vystrieda kosodrevina a lúky.
Pokračujem ďalej do vrchu, až kým moju úsečku neskríži zvážnica, ktorá ma  zavedie až ku chate. Takže ďalej traverzom po vrstevnici  je to už len prechádzka.
 Väčší láger na poschodí
V chate je všetko dobre zorganizované a všetko tam má svoje miesto. Je potrebné dobre počúvať inštrukcie chatára, ktorý vás presne navedie a ukáže, kde čo patrí. Topánky do regálu vedľa piecky, bundy na vešiaky nad ňu,  paličky zavesiť do verandy na klinček a nakoniec rýchlo si chytiť fleka v lágri na poschodí. Ak by bolo všetko plné, tak žiadne obavy. Chatár je majster v tetrise, niekde vás už za 5e umiestni.  Buď na stôl v jedálni alebo pod ním je tiež plac, na lavicu alebo proste niekde do uličky.
Menší láger v cípe strechy
 Keď už má človek svoje miesto, tak by hádam dačo aj zjedol, Chatár má vždy niečo bod zub, či už nejakú horúcu polievku, ktorú potom môžete dotlačiť špecialitou z cestvín Pipette all cuoco nell fuoco a nakoniec to spláchnuť najlepším pivkom na Slovensku a zapražte to všetko borovičkou z horcom.
V núdzi prespí v spoločenskej miestnosti asi ešte 20 týpkov.
Keď som videl ako si tam drvivá väčšina vyťahuje vlastné jedlo, donesené z domu a konzumuje ho v chate, bol som dosť pohoršený, že vôbec nepodporia úroveň útulne  zakúpením jedla práve v nej. Ale potom som si čekol ich domovskú stránku a tam to všetkým vrúcne odporúčajú, takže si za to môžu asi sami,
Schody do menšieho lágra 5+ UIIA (:-D
že  tam ľudia nechcú pustiť euro. Aj ked si treba uvedomiť, že peniaze ktoré tam nechajú, môžu útulňu pomaly posúvať na troška vyšší level a s vlastným jedlom im asi nepomôžu preklasifikovať útulňu na  horskú chatu a na strane druhej, keď je známe, že je tam vždy dačo pod zub, nemuselo by sa  sebou trepať toľko proviantu.
Prameň, vzdialený od chaty asi 150m s  upozornením v dvoch  jazykoch.
A trampovia v stanoch by si tiež mohli uvedomiť, že miesto kde sa rozložia, musel niekto pokosiť ,  "dvojičky", kde chodia po raňajkách (tiež vlastných) natočiť jednu čokoládovú, musí niekto udržiavať a do piecky, pri ktorej si potom ráno sušia mokré stany, musel niekto kúpiť drevo. Takže vôbec sa nehanbite si v útulni niečo zakúpiť a otočiť peniažky, ktoré potom zase oni otočia na zlepšenie poskytovaných služieb.
TAK  TO  PROSTE  VO  SVETE  TURIZMU  FUNGUJE.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára