piatok 27. februára 2015

Skifatranizmus na vrchol KRÍŽNA 1574 m.n.m.


Krížna je tretí najvyšší vrch Veľkej Fatry a volá sa tak asi preto, že sa na jej vrchole križujú tri červene turistické značky.
Môj koráb parkujem v dedinke Turecká, ktorá je známa majstrovstvami vo varení halušiek aj keď to už v tejto dobe organizuje mestečko Terchová. Začiatok túry je asi najnáročnejšou etapou výstupu, kvôli jej strmému stúpaniu.
Je viacero možnosti výstupu, ale koniec koncov sa nie je kde stratiť lebo vodítkom je vlek, ktorý vedie až skoro pod vrchol Krížnej a je stále na dohľad.
Ja som zvolil variantu po lesnej zvážnici, ktorá miestami umožňovala miernejší postup ako po starej zjazdovke. Starej preto, lebo vlek už pár rokov neťahá, snáď len dole na Salaškách.
Prostredie sa mi začalo otvárať a bolo už aj vidieť Končenú vleku, skade to už je na vrchol len okolo pol hodinky po plytkom bočnom hrebeni Krížnej.
Na pravej strane sa hrdo týčila Majerova skala, ktorá vôbec nie je ďaleko, zdatnejší borci by si mohli spraviť malú zachádzku na ňu, ale ja radšej si to dám nabudúce, ešte by som náhodou vypotil tú dobrú klobásku z večera a čo potom.
Konečne sa dostávam na malú vyvýšeninu na bočnom hrebeni, zvanú Líška, s ktorej vidno starú vyhorenú koncovú stanicu lanovky, ktorá prestala fungovať ešte asi pred revolúciou. Zostala tam len kopa železnej konštrukcie, ktorá to tam dosť špatí. A zrejme sa o nej ešte naši spoluobčania z okolitých osád  nedozvedeli.
Hore na vrchole mi to silný vietor vôbec nespríjemňoval a tak som hľadal nejaké útočisko za zafúkaným plotom vojenskej základne, ale ani za nim to nebola žiadna výhra, keď som sa chcel vyprázdniť, musel som dávať bohovi pozor.
Prevýšenie tohoto výletu je okolo 900 metrov a treba si na ňu vyčleniť asi 3-3,5 hodiny. Pre nefunkčnosť vlekov a tým pádom aj prázdnych zjazdoviek je táto oblasť raj pre skialpinistou.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára